HelloFresh, Mathijs Maaltijdbox, Allerhande box, Beebox en De Krat is slechts een kleine greep uit het totale aanbod maaltijdbox-aanbieders in Nederland. Het concept bleek een gat in de markt en een succesformule voor iedereen die een druk leven heeft maar toch gezonde en gevarieerde maaltijden wilt koken. Inmiddels zijn er al heel veel websites actief die de maaltijdboxen testen en vergelijken met elkaar. Iedere aanbieder probeert zich te onderscheiden, dus er zijn genoeg punten waar de verkopers op verschillen. Maar wat wordt gezien als de beste maaltijdbox van Nederland? Hoewel dat eigenlijk voor iedereen anders is, is er wel één box die aansluit op de meeste uiteenlopende voorkeuren.
Onderzoek van de Consumentenbond naar de beste keus
Vorig jaar heeft de Consumentenbond een onafhankelijk onderzoek opgezet om verschillende maaltijdboxen in Nederland te bestuderen. Het onderzoek bestond uit een enquête die door 7000 Nederlanders ingevuld werd.
Uit de resultaten bleek dat de maaltijdbox van Albert Heijn, de Allerhande box, als winnaar uit de bus kwam. Deze maaltijdbox kreeg een rapportcijfer van maar liefst 7,6. Op de tweede plek kwamen de maaltijdboxen van Marley Spoon met een 7,3, gevolgd door de boxen van Beebox met een 6,9. De Mathijs Maaltijdbox eindigde op plek 4 met een 6,9 en de Streekbox op plek 5 met een 6,5. Verrassend was dat de maaltijdboxen van HelloFresh, de marktleider op het gebied van maaltijdboxen, een nipte voldoende (een 6) scoorde en op plek 6 eindigde. De Krat was de hekkensluiter van het lijstje.
Verrassende uitslag van het maaltijdbox vergelijken
Uit de antwoorden die consumenten gegeven hadden, bleek dat de Allerhande box goed scoorde doordat je niet vast zit aan een of ander abonnement. Ook hanteert Albert Heijn schappelijke prijzen, vergeleken met de andere maaltijdboxen. Voor een box met 3 maaltijden voor 2 personen tel je €35 euro neer. Bij de andere aanbieders ligt dit bedrag, gemiddeld genomen, enkele euro’s hoger.
Marley Spoon en Beebox test
Na de Allerhande box, waren consumenten ook zeer te spreken over de maaltijdboxen van Marley Spoon. Deze aanbieder probeert zich vanaf het begin af aan al te profileren als een premium maaltijdbox. De prijzen liggen iets hoger dan de prijzen van onder meer de Allerhande box, maar daar krijg je wel een luxe en heldere presentatie van de maaltijdbox en bijbehorende ingrediënten en recepten voor terug.
De Beebox heeft als enige van alle maaltijdbox-aanbieders in Nederland het erkende EKO-keurmerk. Het bedrijf richt dan ook alle schijnwerpers op biologische, kwalitatieve en verse producten. Daarnaast zijn de recepten niet per se eenvoudig en snel klaar te maken. Het bedrijf focust zich namelijk meer op de hobbykok die iets meer tijd heeft om een gerecht klaar te maken. Terwijl HelloFresh en Marley Spoon voor recepten voorschotelen die snel klaar zijn, kunnen klanten van Mathijs Maaltijdbox makkelijk drie kwartier in de keuken staan.
Wat gebeurt er met HelloFresh?
De score van HelloFresh was niet alleen verrassend te noemen, maar ook verbazingwekkend. De maaltijdbox-aanbieder kreeg slechts een 6 en eindigde daarmee op de voorlaatste plek. Uit het onderzoek van de Consumentenbond bleek dat veel consumenten aangegeven hadden dat ze niet te spreken waren over de abonnementsstructuur en de prijskaartjes van de voedingsboxen. Overigens werden deze uitspraken niet in overheersende mate teruggevonden bij de maaltijdboxen van Marley Spoon en Mathijs Maaltijdbox. Dat is opvallend, aangezien deze aanbieders ook werken met een soortgelijk abonnement en een overeenkomstige prijs.
Negatief imago
Volgens maaltijdbox.org zijn deze negatieve uitspraken te wijten aan het imago van HelloFresh. Begin 2016 kreeg het bedrijf namelijk een slechte naam door de manier waarop ze klanten probeerden te werven. Je kon geen reclameblaadje openslaan of er stond weer een kortingscode of een waardebon van HelloFresh in. Ook werd er veel reclame gemaakt op straat door mensen aan te spreken met de vraag of ze een HelloFresh-maaltijdbox willen kopen. Veel consumenten hebben zich hier flink aan geërgerd. Blijkbaar ligt deze kwestie nog steeds gevoelig bij het merendeel van de consumenten.
[…] de verschillende aanbieders, hebben consumenten ook meer keuze gekregen. Om je als bedrijf te onderscheiden van andere verkopers, dien je immers nieuwe en andere dingen aan te bieden dan je concurrenten. De […]